مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

با مشاوره با کارشناسان ما قبل از خرید از اصالت کالا و انتخاب بهترین روانکار اطمینان حاصل کنید.
حمل و نصب رایگان

تحویل کالا در تمام ایران

تحویل سفارشات در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از ایران.
ضمانت محصولات

ضمانت محصولات

کلیه کالاها با ضمانت سلامت و بازگشت پول در صورت وجود مشکل فنی در کالا به فروش می رسند.

واردات مستقیم

واردات انواع روغن و گریس صنعتی

واردات مستقیم انواع روغن و گریس صنعتی

آزمایش و بازرسی

آزمایش محصولات، کنترل و بازرسی

10000 متر فضای سرپوشیده جهت انبارداری مدرن

کیفیت و گارانتی

ضمانت بازگشت پول

ضمانت بازگشت پول در صورت عدم کیفیت محصول


اخبار نفت، گاز، روغن و روانکاری

بازدید نوروزی وزیر نفت از پروژه‌های پارس جنوبی

بازدید نوروزی وزیر نفت از پروژه‌های پارس جنوبی

به گزارش بخش خبری آروشا به نقل از خبرگزاری شانا، مهندس بیژن زنگنه فردا (پنجشنبه، دهم فروردین‌ماه) به همراه تعدادی از مدیران ارشد صنعت نفت برای بررسی وضع پیشرفت اجرایی فازهای در آستانه بهره‎برداری رسمی میدان گازی مشترک پارس جنوبی و طرح‎های پتروشیمی آماده افتتاح رسمی به پایتخت گازی ایران سفر می‌کند.
شرکت روغن صنعت آروشا فروش و پخش محصولات مرتبط با شرکت موبیل در سراسر ایران

به گزارش شانا، دی‎ماه پارسال که وزیر نفت دولت یازدهم برای بررسی وضع پیشرفت اجرایی فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی عازم عسلویه ‎شد، برداشت گاز از این میدان مشترک به بیش از 360 میلیون مترمکعب رسیده بود، اما اکنون شاهد دستیابی به رقم روزانه 520 میلیون مترمکعب  هستیم و دیری نخواهد پایید که در سال مزین به شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، آرزوی دیرینه ملت ایران یعنی سبقت گرفتن از همسایه جنوبی در برداشت گاز از پارس جنوبی سرانجام در دولت تدبیر و امید برآورده می‎شود.

بازدید از پالایشگاه‎های خشکی‎ فازهای 17 و 18، 20 و 21 و 19 پارس جنوبی و همچنین تاسیسات استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و برخی از طرح‎های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از برنامه‎های سفر روز پنجشنبه وزیر نفت خواهد بود.

پارس جنوبی پارسال، سال پر جنب و جوشی را پشت سر گذاشت، نصب 6 سکوی گازی که می‎توان آن را یکی از بزرگ‎ترین عملیات‎های نصب سازه‎های عظیم فلزی در دریا برشمرد، ادامه روند توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و رسیدن به رقم برداشت روزانه 520 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این میدان، تکمیل فازهای 17 و 18، 19 و 20 و 21 پارس جنوبی که اکنون در صف بهره‎برداری رسمی قرار دارند و تکمیل شماری از طرح‎های پتروشیمی که آنها هم در آستانه افتتاح رسمی قرار دارند همگی مهر تاییدی بر فعالیت و تلاش بی وقفه کارکنان صنعت نفت و تحقق اهداف دولت یازدهم برای وارد مدار کردن ١١ فاز پاس جنوبی و دو برابر شدن تولید گاز در این میدان مشترک است.

در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم حجم برداشت گاز طبیعی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود ٣٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته و این به آن معناست که برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شده است؛ پیش تر، ١٠ فاز پارس جنوبی که کار آنها از دولت‎های هفتم و هشتم آغاز شده بود، در مدار تولید قرار داشت، در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم، ١١ فاز پاس جنوبی وارد مدار تولید و به دنبال آن برداشت گاز ایران بیش از ٢ برابر گذشته می‎شود.

موفقیت‎های دولت یازدهم در صنعت نفت که پارس جنوبی از بارزترین بخش‎های آن به شمار می‎آید، افزون بر تشکر و قدردانی چند باره رئیس جمهوری، تحسین رئیس قوه مقننه و شمار زیادی از مسئولان بلندپایه کشور در سطوح مختلف را در پی داشته است و دلیل اصلی آن هم مشاهده آثار این موفقیت‎ها بر پیشبرد روند اقتصاد و نمره قابل قبول صنعت نفت در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی به شمار می‎آید.

اولویت‎بندی از نخستین تصمیم‎های وزیر نفت دولت تدبیر و امید برای توسعه فازهای پارس جنوبی بود و اکنون که چندماهی از عمر دولت یازدهم باقی‎نمانده است شاهد عملی شدن وعده ها هستیم.

نتیجه اولویت نخست بهره‎برداری رسمی از فازهای 12 و 15 و 16 پارس جنوبی و قرار گرفتن فاز 17 و 18 در آستانه افتتاح رسمی است و نتایج برخی از فازهای اولویت دوم یعنی فازهای 19، 20 و 21 که اکنون در آستانه بهره‎برداری رسمی هستند و دیگر فازهای در حال اجرا کاملا نمایان است.

تکمیل فازهای پارس جنوبی به گونه ای است که وزیر نفت هر هفته نشست‎های منظمی با مجریان فازها برای بررسی روند اجرایی شدن طرح‎ها برگزار می‎کند.

پارس جنوبی همچنان در مرکز توجه

هم اکنون از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به طور میانگین روزانه ٤٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ برای سکوهای فاز ۱۷ و  ۱۸، ۴۴ حلقه چاه حفر شده است. ۲ سکوی اصلی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ٢ سکوی اقماری از سوی شرکت ایزوایکو ساخته شده و هر سکو ۲۸.۳ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‎کند.

از اوایل اسفند عملیات تولید گاز از سکوی اقماری ١٧B، آخرین سکوی طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز، آغاز شده تا هر چهار سکوی این فازها در مجموع حدود ٢ میلیارد فوت مکعب گاز تولید و از طریق خطوط لوله دریایی به پالایشگاه خشکی این طرح ارسال کنند.

از دی‎ماه ٩٣ تا کنون ١٦,١ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شده و ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی و ٤٢٠ هزار تن اتان به صورت تجمعی برداشت شده است.

١٠٠ درصد کار اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی شامل نصب، راه اندازی و بهره برداری با استفاده از توان داخل انجام و ۱۰۰ هزار تن سازه طی این عملیات نصب شده است. هم چنین در عملیات اجرای این فازها سه میلیون اینچ بر قطر کار جوشکاری انجام شده است.

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا در دست اجراست؛ افزون بر این، شرکت ایزوایکو نیز وظیفه ساخت ٢ سکوی اقماری این طرح گازی در بندرعباس را برعهده داشته است.

فاز 19، در نقطه صفر مرزی میدان پارس جنوبی

فاز 19 پارس جنوبی هم اکنون روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می کند و طبق پیش بینی‎ها انتظار می رود این رقم اکنون به حدود ۳۷ میلیون متر مکعب رسیده باشد.

تا کنون حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز به صورت تجمعی از فاز ۱۹ به شبکه ششم سراسری تزریق شده است، افزود: همچنین حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نیز به خارج از کشور صادر شده است.

طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی شامل چهار سکو و ٢١ حلقه چاه است که حفاری چاه‎ها در سال ٩٤ تکمیل شد، از این تعداد چاه‎ها ٦ حلقه روی سکوی SPD٢ هستند که از فاز یک پارس جنوبی به فاز ١٩ اضافه شده اند و ١٥ حلقه دیگر که سه حلقه آن توصیفی و بقیه تولیدی هستند، سال94  آماده بهره برداری شدند.

با بهره‎برداری از سکوهای A١٩، C١٩ و SPD٢ در سال ٩٥، برداشت گاز این فاز از اردیبهشت ماه ٩٥ آغاز شد و تاکنون حدود ٦ میلیارد مترمکعب گاز شیرین را به شبکه سراسری تزریق کرده و اندکی بیش از این رقم از مخزن برداشت شده است.

 از حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی استحصال شده فاز ١٩ نیز حدود ٦,٧ میلیون بشکه آن روانه بازارهای جهانی شده است؛ طرح توسعه فاز ١٩ شامل بخش فراساحل، حفاری، احداث خط لوله و ساخت و راه اندازی پالایشگاه به طور موزون پیش رفت از این رو در اردیبهشت ماه پارسال، روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز غنی ترش (١٤ میلیون مترمکعب در روز) برداشت شده از سکوی SPD٢ را با خط لوله ای زیر دریایی به پالایشگاه خشکی منتقل شد.

در کل طرح‎های توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی، عملیات بای‌پس (Bypass)، برای نخستین بار در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی انجام شد، به طوری که در این فاز پس از گذشت ٧٠ ماه از آغاز پروژه با تکیه بر گاز دریا پالایشگاه راه اندازی شد، در حالی که بقیه طرح‎های پارس جنوبی به کمک گاز فازهای ٦،٧ و ٨ راه اندازی شدند.

سکوی 19B پارس جنوبی، با ظرفیت برداشت روزانه ١٤,٢ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی، که در واپسین روزهای سال 95 در موقعیت خود نصب شد، گاز را به‎وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول تقریبی هشت کلیومتر، به سکوی A١٩ منتقل می‌کند، سپس سکوی A١٩ که هم اکنون روزانه ١٦ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‎کند، گاز هر ٢ سکو را پس از تجمیع و فرآورش، به‌وسیله خط لوله ٣٢ اینچ به پالایشگاه خشکی منتقل می کند.

همه ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی هم اکنون آماده هستند و به محض دریافت گاز عملیات تصفیه و شیرین سازی را انجام خواهند داد.

با راه اندازی سکوی 19B پارس جنوبی، برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به صورت روزانه با کشور قطر برابر می‎شود و با راه ‎اندازی بقیه سکوهای این میدان مشترک در دیگر طرح‎ها، ایران در برداشت گاز از لحاظ روزانه، قطر را پشت سر می گذارد.

با نصب سکوی 19B پارس جنوبی، پروژه بخش فراساحل فاز ١٩ تکمیل شد و انتظار می رود کار راه اندازی این سکو در نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال به پایان برسد و بلافاصله برداشت گاز (Gas out) از این سکو آغاز شود.

سکوهای SPD2 و 19C پارس جنوبی هم اکنون در حال تولید هستند از این رو می‎توان در نیمه نخست اردیبهشت ماه ٩٦ شاهد تحقق کل ظرفیت برنامه ریزی شده در فاز ١٩ پارس جنوبی بود؛ با تکمیل بسته طرح توسعه فاز ١٩، هدف برداشت روزانه ٥٦,٤ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی را محقق کنیم.

این طرح توسعه ای با هدف استخراج و برداشت روزانه ۵۶,۶ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است؛ تولید روزانه ۲۸۰۰ تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و ۲۵۵۰ تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نیز از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.

فازهای 20 و 21

درحالی که روند تکمیل فازهای ٢٠ و ٢١ به مراحل پایان رسیده است، آخرین گام‎های توسعه این فازها با بهره برداری از سکوی فاز ٢٠ با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشته شد.

 هم اکنون سکوی فاز ٢٠ با نیمی از ظرفیت خود (٥٠٠ میلیون فوت مکعب معادل ١٤،٢میلیون متر مکعب) در مدار تولید قرار دارد؛ با دریافت این میزان گاز در چرخه فرآوری در ردیف ٣، حدود ١٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می‎شود.

ظرفیت برداشت گاز ترش غنی از بخش فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ را دو میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون متر مکعب در روز است و هم اکنون ١٥٠٠ میلیون فوت مکعب از این ظرفیت محقق شده و به بخش خشکی پارس جنوبی ارسال می‌شود.

مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها ٢٣ میلیون متر مکعب است و این مقدار گاز تولیدی حاصل فرآوری گاز ترش غنی دریافتی از سکوهای ٢٠ و ٢١ در ردیف‎های شیرین سازی نخست و سوم این فازهاست.

هم اکنون نیمی از تولیدات سکوی فاز٢١ معادل ١٤ میلیون متر مکعب در ردیف یکم شیرین سازی فازهای ٢٠ و ٢١ فرآوری و نیمی دیگر نیز به فازهای ١٥و١٦ پارس جنوبی ارسال می‎شود.

باتوجه این‌که دو ردیف از چهار ردیف شیرین سازی فازهای ٢٠ و٢١ درحال بهره برداری است، در هرکدام از این بخش ها ١٤ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی فرآوری می شود.

سکوی ٢٠ به عنوان آخرین سکوی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزهای پایانی سال ٩٥ به بهره برداری رسید؛ این سکو، اوایل اسفندماه با تلاش متخصصان ایرانی راه اندازی شده بود.

پیش از این و از آذرماه ۹۵ با راه اندازی سکوی فاز ۲۱، ارسال منابع گازی این سکو به بخش پالایشگاه طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ آغاز شده بود.

در پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، ٤ ردیف شیرین سازی، گاز ترش غنی از سکوهای حوزه فراساحلی این فازها را پالایش و از طریق واحد ارسال گاز به شبکه سراسری تزریق می کنند.

از آذرماه سال ٩٥، ردیف نخست شیرین سازی فازهای ٢٠ و٢١ در مدار بهره برداری قرار گرفت؛ ردیف سوم شیرین سازی نیز پایان اسفندماه سال٩٥، همزمان با ورود گاز ترش سکوی فاز ٢٠ به بهره برداری رسید.

ردیف های دوم و چهارم شیرین سازی نیز به‎زودی، گاز ترش ارسالی از سکوهای ٢٠ و٢١ را دریافت و فرآورش می کنند؛ قرار است ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٠و ٢١ نیز فروردین‌ماه راه اندازی شود و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، ردیف چهارم شیرین سازی نیز تا پایان همین ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت فاز ٢٠ میدان گازی پارس جنوبی با برداشت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز و حدود ٤٠ هزار بشکه میعانات وارد مدار تولید شد.

گاز ترش غنی برداشت شده از فاز ٢٠ پارس جنوبی پس از شیرین سازی به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و همچنین روزانه ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی که به ظرفیت تولید روزانه ٦٥٠ هزار بشکه ای ایران می افزاید، به طور مستقیم برای صادرات روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

با افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز برای تزریق به شبکه سراسری، تولید و صادرات روزانه ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین تولید سالانه ١ میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی تحقق می‏‎یابد.

عواید افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش برداشت گاز از این میدان مشترک، بدون شک ما را از واردات گاز بی نیاز می‎کند و با اختصاص حجم عظیمی از گاز به نیروگاه‎ها می‎توان مصرف سوخت مایع را به غیر از مصارف مواقع خاص، به صفر نزدیک کرد و بر حجم افزایش صادرات فرآورده‎های نفتی کشور بیفزاییم.

روند کنونی پیشرفت در پروژه‎های پارس جنوبی سبب توسعه شبکه گازرسانی و رساندن گاز به روستاهای باقیمانده کشور می‎شود و با توجه افتتاح خط لوله ایرانشهر- زاهدان و رسیدن گاز به زاهدان و طرح‏‎های در حال اجرای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان، این استان یکی از ظرفیت‎های پذیرنده گاز خواهد بود.

با افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی شرایط برای مصرف بیشتر از گاز طبیعی فشرده (سی‎ان‎جی) در خودروها و کاهش مصرف بنزین فراهم می‎شود.

میعانات گازی جدا از بخش صادراتی، سال آینده تغذیه کننده خوراک پالایشگاه بزگ خلیج فارس می‌شود و با راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه که هم اکنون نخستین بنزین آزمایشی را تولید کرده است، ایران نیمه نخست سال آینده در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا خواهد شد.

پارس جنوبی؛ پشتوانه عظیم صنعیت پتروشیمی

تا پایان فعالیت دولت یازدهم در مجموع 9.5 میلیون تن به ارزش حدود 6 میلیارد دلار به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران افزود می شود و اکنون ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به بیش از 64 میلیون تن در سال رسیده است.

پارسال، سال استثنایی صنعت پتروشیمی​ نامگذاری شده است و انتخاب چنین نامی را با توجه به افتتاح شماری از مجتمع‎های پتروشیمی در سراسر کشور درخور شایسته بوده است و انتظار می‎رود این شرایط در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نیر ادامه داشته باشد.

پتروشیمی مروارید

افزایش تولید گازهای پروپان، بوتان و میعانات گازی به تامین خوراک مورد نیاز طرح‎های جدید و در حال اجرای صنعت پتروشیمی کمک می‎کند و در مجموع پشتوانه عظیمی برای صنعت پتروشیمی ایران فراهم می‎شود.

طرح MEG پتروشیمی مروارید با ظرفیت تولید سالانه ٥٠٠ هزار تن که هم اکنون در آستانه بهره برداری رسمی قرار دارد، دی‎ماه ٩٤ پایان یافت و راه اندازی شد؛ این طرح در زمینی به مساحت ٥,٤ هکتار احداث شده و ٧٥٠٠ نفر ساعت کار بدون حادثه در این پروژه  انجام شده است.

تولید بیش از ٤٥٠ هزار تن محصول، صادرات حدود ٤٣٠ هزار تن محصول به چین و هند صادر و مصرف ٢٠ هزار تن در داخل تاکنون در کارنامه فعالیت پتروشیمی مروارید ثبت شده است.

واحد MEG پتروشیمی مروارید را بزرگترین واحد در کشور و ٩٠ درصد از تجهیزات ثابت این طرح در داخل ساخته شده و این مجتمع تحت لیسانس شرکت انگلیسی-هلندی شل است.

هزینه سرمایه گذاری طرح MEG پتروشیمی مروارید ١٢٥٠ میلیارد تومان عنوان شده و ١٧٢ میلیون یورو فاینانس و حدود ٥٠٠ میلیارد تومان نیز هزینه‎های ریالی این طرح است.

محصولات تولیدی واحد MEG پتروشیمی مروارید شامل منو اتیلن گلایکول (MEG) دی اتیلن گلایکول (DEG) و تری اتیلن گلایکول (TEG) است.

پتروشیمی انتخاب

پتروشیمی انتخاب برای تامین ٧٠ درصد نیاز بازار داخلی پلی استایرن در سال 96 برنامه ریزی کرده است، مجموع سرمایه گذاری ارزی و ریالی پتروشیمی انتخاب حدود ٧٢٠ میلیارد تومان و ارزش کنونی این طرح ١٢٠٠ میلیارد تومان است.

لایسنسور این پتروشیمی، شرکت دانش بنیان نروژی - آلمانی است.

پتروشیمی انتخاب تاکنون ٦ هزار تن محصول پتروشیمی را به چین، روسیه، کوزوو، آلبانی، امارات، آذربایجان، ازبکستان صادر کرده و ٣٥٠٠ هزار تن از محصولات این مجتمع در بازار داخلی فروخته شده است.

تولید آزمایشی محصول پتروشیمی انتخاب از ١٠ مهرماه آغاز شد و هم اکنون این مجتمع با حدود ٤٠ درصد ظرفیت در مدار است که انتظار می‎رود خردادماه امسال به تولید ١٠٠ درصدی برسد.

پتروشیمی تخت جمشید پارس

ساخت مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس با هدف تولید انواع محصولات پلی استایرن در مدت ١٨ ماه از اواخر زمستان سال ٩٣ آغاز شد و حدود ٦ ماه پیش به تولید رسیده است.

محصول تولیدی پتروشیمی تخت جمشید پارس تاکنون به کشورهای ترکیه، چین، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، یونان و هند صادر شده، این پتروشیمی 10 هزار و ٧٠٠ تن فروش داشته که از این میزان حدود  ٣٨٠٠ تن صادرات و ٦٨٠٠ هزار تن فروش داخلی بوده است.

حجم سرمایه گذاری در این پتروشیمی معادل ٦٠ میلیون دلار با ظرفیت تولید ٦٥ هزار تن پلی استایرن در سال است، در فرآیند ساخت و راه اندازی واحد پلی استایرن این مجتمع، توان و ساخت داخل بیشترین سهم را داشته است.

این مجتمع هم اکنون با بیش از ٥٠ درصد ظرفیت اسمی در سرویس است و امسال به تولید ١٠٠ درصدی ظرفیت اسمی خواهد رسید.

مجتمع پتروشیمی کاویان

فاز دوم مجتمع پتروشیمی کاویان اکنون آماده افتتاح رسمی شده و این مجتمع با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب قرار دارند، ساخته شده است.

پتروشیمی کاویان هم اکنون با ٦٠ درصد ظرفیت اسمی در حال فعالیت است، هر ٢ فاز پتروشیمی کاویان به صورت مشابه، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارند.

هر فاز این مجتمع برای تولید اتیلن، سالانه به ١٢٥٨ هزار تن اتان نیاز دارد که این میزان را از فازهای ٤ و ٥، ٩ و ١٠، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دریافت می‎کند.

پروژه پتروشیمی کاویان سال ٨٥ آغاز شد، فاز یک این مجتمع در سال ٩١ راه اندازی و افتتاح و فاز ٢ نیز ٦ ماه است که به تولید رسیده و به زودی افتتاح رسمی می‎شود.

بخش عمده تامین مالی پتروشیمی کاویان در حدود ٤٠٠ میلیون یورو از سوی بانک صنعت و معدن صورت گرفته و این شرکت ١٧٥ ال سی را نیز به صورت مستقیم از سازندگان داخلی و خارجی باز کرده است.

این مجتمع از  ابتدای بهمن ٩٤ تا انتهای دی ماه امسال  ٨١٧ هزار تن تولید داشته که از این میزان، ٧٧٠ هزار تن به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده و حدود ٤٠ هزار تن انباشتگی در خط بوده است.

مجتمع پتروشیمی کاویان (الفین ١١) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن کشور است که اتیلن تولیدی در این پتروشیمی با خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام ، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال می‎شود؛ پتروشیمی‎های اروند، امیرکبیر و غدیر، مارون و غدیر نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می کنند.



این مطلب مفید بود ؟
3 1