مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

با مشاوره با کارشناسان ما قبل از خرید از اصالت کالا و انتخاب بهترین روانکار اطمینان حاصل کنید.
حمل و نصب رایگان

تحویل کالا در تمام ایران

تحویل سفارشات در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از ایران.
ضمانت محصولات

ضمانت محصولات

کلیه کالاها با ضمانت سلامت و بازگشت پول در صورت وجود مشکل فنی در کالا به فروش می رسند.

واردات مستقیم

واردات انواع روغن و گریس صنعتی

واردات مستقیم انواع روغن و گریس صنعتی

آزمایش و بازرسی

آزمایش محصولات، کنترل و بازرسی

10000 متر فضای سرپوشیده جهت انبارداری مدرن

کیفیت و گارانتی

ضمانت بازگشت پول

ضمانت بازگشت پول در صورت عدم کیفیت محصول


اخبار نفت، گاز، روغن و روانکاری

بررسی پیشنهاد شرکت‎های بین‎المللی در کمیته فنی نفت آغاز شد

بررسی پیشنهاد شرکت‎های بین‎المللی در کمیته فنی نفت آغاز شد

به گزارش بخش خبری آروشا به نقل از خبرگزاری شانا، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به دریافت تعداد قابل توجهی از نتایج مطالعات توسعه میادین کشور که از سوی شرکت های بین المللی انجام شده است، بخشی از جزئیات مطالعات دریافت شده را تشریح کرد.
شرکت روغن صنعت آروشا فروش و پخش محصولات مرتبط با روغن پارس در سراسر ایران

به گزارش شانا، دکتر غلامرضا منوچهری گفت: به دلیل افت فشار در مخارن نفتی اندونزی طی سال‎های گذشته شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) در زمینه بازیافت نفت فعالیت‎های بسیاری کرده است و یکی از شرکت‎های صاحب فناوری در این زمینه به شمار می‎آید و تمایل دارند در توسعه میدان‎های در حال بهره برداری نیازمند افزایش تولید  ایران سرمایه گذاری کنند.

اندونزی پیش تر یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان عمده نفت جهان بوده است.

وی افزود: پرتامینا پذیرفته است که براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران و در قالب قرارداد 20 ساله در توسعه میدان‎های نفتی ایران فعالیت کند.

پرتامینا پیشنهادهای خود را برای آب تیمور و منصوری ارائه داد

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، این شرکت اندونزیایی پس از امضای یادداشت تفاهم و دریافت اطلاعات از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از 6 ماه مطالعات خوبی روی میدان‎های آب تیمور و منصوری داشته اند و طرح جامع توسعه اولیه (Pre-MDP) خود را در قالب دو کتاب ارائه داده‎اند.

منوچهری تصریح کرد: بر پایه مطالعات و طرح جامع توسعه اولیه پرتامینا، شمار چاه‎ها در میدان منصوری از رقم کنونی 81 حلقه باید به 365 حلقه برسد و ضریب بازیافت نیز از رقم کنونی 2.35 درصد می تواند تا 14 درصد افزایش یابد و این شرکت بر اساس این طرح اعلام کرده است که قادر است تولید روزانه نفت را از رقم کنونی 65 هزار بشکه به 365 هزار بشکه برساند. البته تا پایان زمان قرارداد ارقام متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: پرتامینا بر اساس مطالعات خود، استفاده از پمپ‎های درون چاهی، تزریق آب و روش‌هایی مانند شکافت اسیدی را در توسعه میدان‎های منصوری و آب تیمور پیشنهاد داده است.

منوچهری گفت: بر پایه مطالعات و طرح جامع توسعه اولیه پرتامینا، شمار چاه‎ها در میدان آب تیمور از 50 حلقه کنونی به 257 حلقه افزایش خواهد یافت و در طول قرارداد تولید کل را که تاکنون 334 میلیون بشکه بوده است به یک میلیارد و 696 میلیون بشکه می رساند؛ ضریب بازیافت هم از رقم کنونی 2.27 درصد به 12 درصد خواهد رسید.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، قرار است ظرفیت تولید نفت در میدان آب تیمور به حدود 300 هزار بشکه در روز برسد.

منوچهری گفت: این ارزیابی اقتصادی و فنی پرتامینا از جمله پیشنهادهای سرمایه‎گذاری و هزینه بهره‌برداری درباره میدان‎های نفتی آب تیمور و منصوری، از سوی شرکت ملی نفت ایران بررسی و با پیشنهادهای مطالعاتی دیگر شرکت‎ها مقایسه و ارزیابی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به روابط خوب تهران-جاکارتا، چنانچه این پیشنهادها جذاب بود، مذاکرات با شرکت پرتامینا ادامه می‎یابد.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، خوشبختانه در نظر گرفتن راهکار مبادله یادداشت تفاهم‎ها (MOU) شرایط خوبی را فراهم کرد تا شرکت‎های خارجی با هزینه خود مطالعه روی توسعه میدان‎ها را انجام دهند و امکان انتخاب بهترین مطالعه در شرایط رقابتی فراهم شود.

مدل سه بعدی مخزنی مبنای مطالعات شرکت‎های بین المللی

منوچهری تصریح کرد: ما بر اساس شرایط، صلاحدید مقام‎های عالی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و براساس ارزیابی فنی و اقتصادی ممکن است در موارد خاصی مذاکرات قراردادی را آغاز و زمان را برای رسیدن به امضای قرارداد نهایی حفظ کنیم.

وی افزود: آمار و ارقام در ارزیابی‎های پرتامینا براساس مدل سه بعدی مخزنی که از ما دریافت کرده‎اند، ارائه شده است؛ حجم سرمایه گذاری، نوع فناوری و شیوه کاری که شرکت‎ها اتخاذ می‌کنند از معیارهای ما برای بررسی طرح جامع توسعه اولیه خواهد بود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی عنوان کرد: به طور طبیعی هر برآوردی از مقدار تولید در مخازن و توان بازیافت با درصدی ریسک همراه خواهد بود و تحلیل و تجزیه ریسک انجام گرفته است؛ از این رو این ارقام براساس اصول حاکم بر بخش‎های مختلف مطالعات مخزن و ارزیابی توان لایه‎های مختلف و محاسبات مهندسی استخراج شده است.

منوچهری گفت: به طور متقابل گروه‎های فنی و مهندسی ما هم روی قابلیت اعتماد این ارقام و ارزیابی‎ها کار خواهند کرد و سرانجام آنها را با دیگر مطالعات مقایسه و با لحاظ کردن منافع ملی جذاب ترین را انتخاب می کنیم. 

وی افزود: در پروژه‌هایی که به مناقصه می روند، علاوه بر اعداد و ارقام و مشخصات فنی ارائه شده و ظرفیت‎های تولیدی و اقتصاد پروژه که به طور طبیعی ملاک است، ملاحظه‎های دیگری هم داریم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی تصریح کرد: ایران به تازگی با پرتامینا و وزارت نفت اندونزی قرارداد فروش نفت خام امضا کرده است و آنها تمایل دارند سرمایه گذاری بیشتری در بخش بالادست صنعت نفت ایران داشته باشند؛ نگاه ما به اندونزی به عنوان کشور دوست و مسلمان است و خوشبختانه پرتامینا فناوری IOR و EOR هم دارد و این موضوع ما را برای طی کردن مسیر مذاکره تشویق می کند با این حال تصمیم‎گیری نهایی با وزیر نفت و مقام‎های دولت است.

منوچهری گفت: اساس کار ما برای واگذاری قراردادهای توسعه میدان‎ها مناقصه است؛ اما این که بتوانیم یکی از میدان‌های منصوری و آب تیمور را از طریق مذاکره پیش ببریم، مطرح بوده است.

طرف‎های امضا کننده تفاهم‎نامه‎های مطالعاتی شانس بیشتری دارند

وی افزود: شرکت‌هایی که اکنون با اشتیاق به پیش می‎آیند و علاقه‎مند به مشارکت در توسعه میدان‎های نفتی ایران هستند به‎طور طبیعی شانس بیشتری دارند و شرکت ملی نفت ایران علاقمند است که با این شرکت‎ها کار را دنبال کند و بنابراین این شرکت‌ها نسبت به شرکت‎هایی که در آینده می آیند، شانس و فرصت بیشتری دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی عنوان کرد: تاکنون شرکت اتریشی او‎ام‎وی نتایج مطالعات مربوط به توسعه میدان‎های بندکرخه، چشمه خوش، پایدار غرب و دالپری و شرکت فرانسوی توتال هم نتایج مطالعات خود را برای توسعه فاز 11  پارس جنوبی ارائه کرده است.

منوچهری گفت: شرکت‎های لوک اویل و پرتامینا مطالعات خود را برای آب تیمور و منصوری و شرکت آلمانی وینترسهل نیز نتایج مطالعه خود را برای میدان‎های اروند، سهراب و مهر ارائه کرده اند.

 وی ادامه داد: شرکت کوگس کره جنوبی نتایج خود را برای توسعه بخش گازی میدان نفتی بلال و شرکت اینپکس ژاپن پیشنهاد خود را برای آزادگان جنوبی ارائه داده؛ شرکت دانمارکی مرسک هم پیشنهادهای خود را درباره لایه نفتی پارس جنوبی و آب تیمور ارائه کرده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی افزود: شرکت روسی زاروبژنفت نیز پیشنهاد خود را برای میدان نفتی آبان و شرکت نفت و گاز هند (او ان جی سی) نیز پیشنهاد خود را برای توسعه میدان فرزاد بی ارائه کرده است.

آغاز بررسی نتایج مطالعات شرکت‎های بین المللی در کمیته فنی نفت

منوچهری گفت: مراحل بررسی نتایج مطالعات و پیشنهادهای ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در کمیته‌های فنی آغاز شده است، در مرحله نخست برای مطالعات یک کمیته کاری مشترک داشتیم که در مناطق عملیاتی حاضر بودند و با همکاری شرکت‎های وابسته به نفت مطالعات انجام شده است. 

وی ادامه داد: پس از این برای هر میدان یک کمیته مذاکره کننده، یک کمیته فنی و مخزنی کار را دنبال می‌کنند؛ یک گروه مشاوران عالی داریم و سرانجام شورای عالی مخازن پس از بررسی، دیدگاه‎های خود را مطرح خواهد کرد و همه این سلسله مراتب طی خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی پیش بینی کرد که اوایل سال آینده نخستین قرارداد برای توسعه میدان‎های نفتی ایران امضا ‎شود.



این مطلب مفید بود ؟
7 3