مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

با مشاوره با کارشناسان ما قبل از خرید از اصالت کالا و انتخاب بهترین روانکار اطمینان حاصل کنید.
حمل و نصب رایگان

تحویل کالا در تمام ایران

تحویل سفارشات در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از ایران.
ضمانت محصولات

ضمانت محصولات

کلیه کالاها با ضمانت سلامت و بازگشت پول در صورت وجود مشکل فنی در کالا به فروش می رسند.

واردات مستقیم

واردات انواع روغن و گریس صنعتی

واردات مستقیم انواع روغن و گریس صنعتی

آزمایش و بازرسی

آزمایش محصولات، کنترل و بازرسی

10000 متر فضای سرپوشیده جهت انبارداری مدرن

کیفیت و گارانتی

ضمانت بازگشت پول

ضمانت بازگشت پول در صورت عدم کیفیت محصول


اخبار نفت، گاز، روغن و روانکاری

هاروی، ایرما، خوزه، نیت و نفت

هاروی، ایرما، خوزه، نیت و نفت

به گزارش بخش خبری آروشا به نقل از خبرگزاری شانا، هاروی، ایرما، خوزه، نیت، سلسه طوفان‌های هستند که در سه ماه اخیر آمریکا را در نوردیده اند، طوفان‌های که بسیاری از تحلیل‎گران بازار نفت معتقدند با خروج بخشی از تولید نفت ایالات متحده از بازار توانست کمک بزرگی به اوپک و اهدافش کند.
شرکت روغن صنعت آروشا فروش و پخش محصولات مرتبط با روغن هیدرولیک در سراسر ایران

به گزارش شانا، «هاروی» را می توان آغازگر، طوفان‌های آمریکا در سال 2017 دانست که در ۱۷ اوت ۲۰۱۷ در دریای کارائیب تبدیل به یک توفان دریایی شد، هاروی نخستین توفان با درجه سه یا بالاتر پس از سال ۲۰۰۵ است که منجر به بارش سیلابی در خاک آمریکا شده‌ است و تحلیلگران نیز معتقدند بیشترین تاثیر را روی بازار نفت داشته است.

تاثیر طوفان هاروی بر مراکز انرژی تگزاس و لوئیزیانا بسیار مخرب و یادآور آثار طوفان‌های مخرب دیگر مانند طوفان کاترینا در سال 2005 بود. این مسئله حتی بار دیگر برخی تغییرات مهم رخ‌داده در بخش انرژی آمریکا پس از سال 2005 را نیز دوباره برجسته کرد.

در سال 2005، طوفان کاترینا به طور موقت حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز تولید نفت خام آمریکا را متوقف کرد که در آن زمان حدود 95 درصد از کل تولید آن منطقه بود. به‌دلیل آنکه طوفان به‌طور مستقیم مناطق تولیدی فلات قاره آمریکا را فراگرفته و سکوها و دکل‌های آن مناطق را تخریب کرده ‌بود، روند بازگشت تولید به وضع پیشین بسیار کند بود.

در مناطق خشکی، سیل و بادهای بسیار شدید بخش پالایشگاهی را به شدت تخریب و حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز از ظرفیت پالایشی متمرکز شده در خلیج مکزیک را دچار اختلال کرد و چهار پالایشگاه را به‌طور کامل از مدار تولید خارج کرد.

طوفان هاروی اما دارای تاثیر کمتری بر تولید نفت خام آمریکا بود و به‌طور موقت سبب اختلال حدود 800 هزار بشکه در روز از تولید نفت خام آمریکا شد. تقریبا نیمی از این کاهش تولید مربوط به مناطق فلات قاره و 400 هزار بشکه در روز مربوط به تولید نفت رستی از میدان ایگل فورد بود. اگرچه تولید نفت‌خام مربوط به منطقه فلات قاره به سرعت به وضع پیش از طوفان برگشت، اما همچنان عدم اطمینان‌هایی در باره وضع تولید در منطقه ایگل فورد وجود دارد که به شدت تحت تاثیر بادهای شدید و سیل قرار گرفته است.

پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی (خطوط لوله، تاسیسات بندری و ترمینال‌ها) تاثیر شدیدتری را شاهد بودند زیرا باران‌های شدید بیشتر در امتداد هیوستون تا لوئیزیانا رخ داد. در شرایط اوج، حدود چهار میلیون و 800 هزار بشکه در روز از ظرفیت پالایشی آمریکا متوقف شد. خط لوله‌ کولونیال که حدود 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز از فرآورده‌های نفتی هیوستون را به شمال شرقی آمریکا منتقل می‌کند نیز در این جریان بسته شد.

آغاز دوباره فعالیت پالایشگاه‌ها و خطوط لوله و فعال‌سازی دوباره تاسیسات ذخیره‌سازی‌ سبب شد تا قیمت‌های قیمت نفت خام در بازارهای آتی‌ به‌سرعت به وضع پیش از طوفان بازگردد. این در شرایطی بود که کمبود ایجاد شده در صادرات فرآورده‌های نفتی به مقاصد نزدیک، از طریق ارسال محموله‌هایی از دیگر مناطق برطرف شد.

طوفان هاروی تاثیر کاهشی بر ارزش نفت خام WTI در بازار نایمکس داشت. این کاهش به‌دلیل آن بود که تاسیسات فلات قاره چندان دچار تخریب اساسی نشده‌ بودند. به‌علاوه، توسعه صنعت نفت شیل سبب شد تا عرضه نفت آمریکا چندان آسیبب نبیند. با وجود آن که تولید خلیج مکزیک از زمان طوفان کاترینا افزایش یافته بود، سهم تولید این منطقه از کل تولید نفت آمریکا از 25 درصد در سال 2005 به 18 درصد در سال 2018 می‌رسد که دلیل اصلی آن توسعه صنعت نفت شیل است. افزون بر این، فشار بر قیمت‌ها سبب کاهش تقاضا از پالایشگاه‌های آمریکا در زمانی شد که ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در وضع بسیار مناسبی و 80 میلیون و 400 هزار بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله اخیر بود.

به دنبال وقوع طوفان هاروی، اداره انرژی آمریکا پنج میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام را از ذخایر راهبردی برای فروش عرضه کرد. گزارش ذخیره‌سازی تنها تخلیه 300 هزار بشکه‌ای از ذخایر راهبردی برای هفته منتهی به یکم سپتامبر را نشان داد. این رقم با کاهش 20 میلیون و 800 هزار بشکه‌ای ذخایر راهبردی پس از طوفان کاترینا قابل مقایسه نیست. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در این میان متعهد شده بود تا هرگونه کاهش عرضه ناشی از طوفان کاترینا را در صورت نیاز تامین کند.

از منظر تاثیر بر رشد اقتصادی آمریکا، آثار طوفان هاروی نسبتا جزئی بود. زیرا انتظار می‌رود اختلال ایجاد شده تا حدود زیادی از طریق افزایش در فعالیت‌های مربوط به بازسازی مناطق آسیب‌دیده با بودجه 15.25 میلیارد دلاری تصویب شده از سوی کنگره جبران شود. تاثیر مشابهی نیز در باره طوفان کاترینا وجود داشت. در آن زمان تلاش‌های مربوط به بازسازی مناطق آسیب‌دیده سبب تحریک رشد اقتصادی آمریکا شد. به طور مشابه، تاثیر بر تقاضای نفت آمریکا نیز بسیار ضعیف بود و انتظار می‌رود در سه ماه چهارم سال 2017 به‌طور کامل برطرف شود.

با وجود آسیب‌های قابل توجه، صنعت انرژی آمریکا با سرعت بازسازی شد. ظهور طوفان ایرما، خوزه و دیگر طوفان‌ها سبب شد تا فصل طوفان‌ها در سال 2017 به طور خاص تخریب گری بیشتری داشته باشد که به طور احتمالی بازار نفت را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

«نیت» اما نام جدیدترین طوفانی است که دیروز (15مهرماه) وارد خلیج مکزیک شده است، با وارد شدن این طوفان 92 درصد از تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک متوقف شده است. افزون بر آن حدود 77 درصد از تولید گاز در خلیج مکزیک نیز تعطیل شده است.

معامله‌گران بازار نفت اما بیش از این که نگران افت تولید نفت در پی این طوفان باشند نگران از مدار خارج شدن پالایشگاه‌ها و کاهش تقاضای نفت‌خام همانند طوفان هاروی هستند، اگرچه بسیاری از تحلیل‎گران معتقدند بعید است، قدرت توفان «نیت» به حدی باشد که بتواند به زیرساخت‌های آسیب وارد کند.

توفان «نیت» که دیروز در رده توفان‌های درجه یک طبقه‌بندی شده بود، با ارتقای به درجه ۲ بادهایی تا سرعت ۱۸۰ کیلومتر و موج‌هایی به ارتفاع 9.1 متر را به سکوهای فراساحل نفت و گاز آمریکا در خلیج مکزیک کوبید.

قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دبلیو تی آی در پایان معاملات روز جمعه (14 مهرماه) اکنون حدود 49 دلار و 29 سنت داد و ستد می‌شود و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال 55 دلار و 62 سنت و سبد نفتی اوپک 54 دلار و 63 سنت برای هر بشکه بوده بوده است.



این مطلب مفید بود ؟
4 1