مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

با مشاوره با کارشناسان ما قبل از خرید از اصالت کالا و انتخاب بهترین روانکار اطمینان حاصل کنید.
حمل و نصب رایگان

تحویل کالا در تمام ایران

تحویل سفارشات در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از ایران.
ضمانت محصولات

ضمانت محصولات

کلیه کالاها با ضمانت سلامت و بازگشت پول در صورت وجود مشکل فنی در کالا به فروش می رسند.

واردات مستقیم

واردات انواع روغن و گریس صنعتی

واردات مستقیم انواع روغن و گریس صنعتی

آزمایش و بازرسی

آزمایش محصولات، کنترل و بازرسی

10000 متر فضای سرپوشیده جهت انبارداری مدرن

کیفیت و گارانتی

ضمانت بازگشت پول

ضمانت بازگشت پول در صورت عدم کیفیت محصول


اخبار نفت، گاز، روغن و روانکاری

نسل تازه‎ای از سکوهای گازی وارد پارس جنوبی می‌شود

نسل تازه‎ای از سکوهای گازی وارد پارس جنوبی می‌شود

به گزارش بخش خبری آروشا به نقل از خبرگزاری شانا، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام می‎کند که در صورت ارائه نتایج به دست آمده نسل تازه‎ای از سکوهای گازی به منظور جلوگیری از افت فشار طبیعی مخزن در پارس جنوبی نصب می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، یکم دی‌ماه سال 1377 مصادف با تاسیس شرکت نفت‌وگاز پارس است. شرکتی که در ابتدا مهندسی و توسعه نفت نام داشت و بعدها به شرکت نفت‌وگاز پارس با تمرکز روی فعالیت‌های تخصصی تولید گاز تغییر نام یافت. این شرکت هم‌اکنون عهده‌دار تولید و توسعه در میدان‌های پارس جنوبی، پارس شمالی و گلشن و فردوسی و فرزاد A و B است. با توجه به اهمیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی که میدان مشترک با کشور قطر است، روند توسعه این میدان گازی در دولت یازدهم بر اساس اولویت‌بندی طرح‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و توسعه هدفمند فازهای باقیمانده پارس جنوبی آغاز شد.

پارس جنوبی با مساحت 9 هزار و 700 کیلومتر بزرگترین میدان گازی، جهان است که سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع آن در ایران قرار دارد. این میدان گازی با دارا بودن 14.2 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز، هشت درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده، ضمن این که ١٨ میلیارد بشکه هم ذخیره میعانات گازی این میدان است.

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت‌ و گاز پارس در تشریح وضع توسعه پارس جنوبی می‌گوید: مجموع تولید گاز پارس جنوبی از آغاز بهره‌برداری تا پایان سال 94، حدود 879 میلیارد مترمکعب بوده که معادل 378 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

وی با بیان این‌که تولید گاز پارس جنوبی در سال 1392 حدود 285 میلیون مترمکعب در روز بود، افزود: به زودی با راه‌اندازی بخش‌هایی از فاز 21 برداشت گاز از این میدان گازی به 515 مترمکعب در روز می‌رسد.

مشکین فام با بیان این‌که امسال رکورد تولید گاز در پارس جنوبی شکسته می‌شود، افزود: مجموع افزایش ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال به 140 میلیون مترمکعب می‌رسد که البته تاکنون 95 میلیون مترمکعب از آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که 66 درصد از گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، گفت: امسال با تولید روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی، رکوردی تازه از تولید در این مخزن گازی به ثبت رسید.

وی با بیان این که ایران هم‌اکنون روزانه ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند، افزود: با ظرفیت‎سازی انجام شده تا پایان امسال این مقدار به ٥٥٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی سال ٩٥ را سالی خوب برای شرکت نفت‌ و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک گازی اعلام کرد و افزود: چنانچه همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شوند، روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه خواهد شد. با توسعه کامل پارس جنوبی ایران می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی، ٩ میلیون تن اتان در سال، ١٠ میلیون تن ال پی جی و پنج هزار تن گوگرد در روز برداشت کند.

درآمد زایی 4 برابری عایدات پارس جنوبی نسبت به سرمایه‌گذاری

مشکین فام با بیان این‌که برای توسعه همه فازهای پارس جنوبی باید 91 میلیون مترمکعب سرمایه‌گذاری شود، گفت: 31 میلیارد دلار برای توسعه فازهای بهره‌برداری شده و 61 میلیارد دلار برای فازهای در دست اجرا هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: 21 میلیارد دلار از این مبلغ باید تا 2 سال آینده در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان این که چهار برابر حجم سرمایه‌گذاری از پارس جنوبی، درآمدزایی برای کشور فراهم می‌شود، گفت: در سال 94، حدود 131 میلیارد مترمکعب گاز برداشت شده که ارزش گاز تولید شده و محصولات مرتبط، 46 میلیارد دلار بوده است.

مشکین فام ادامه داد: بودجه پیش‌بینی شده برای پارس جنوبی در سال 95 حدود 6 میلیارد دلار بوده که در 9 ماهی که از ابتدای امسال می‌گذرد، حدود چهار میلیارد دلار تزریق شده است.

وی افزود: با فرض گاز ٢٥ سنتی و میعانات گازی ٥٠ دلاری؛ با تکمیل فازهای پارس جنوبی روزانه ٢٧٢ میلیون دلار معادل ٩٠ میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

افزایش تولید میعانات گازی به 680 هزار بشکه

مشکین فام با تشریح جزئیات توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی گفت: با تکمیل شماری از فازهای نیمه کاره، تولید گاز پارس جنوبی تا پایان امسال به 540 تا 550 میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی افزود: اکنون روزانه 600 هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی تولید می‌شود که تا پایان امسال به 680 هزار بشکه می‎رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با اولویت بندی فازهای نیمه کاره پارس جنوبی، امکان تمرکز منابع مالی و فعالیت در فازهایی که پیشرفت بیشتری داشتند، فراهم شد و در نتیجه توسعه آنها شتاب گرفت.

وی یادآور شد: در صورتی که همانند گذشته، اولویت بندی رخ نمی‌داد، موفق نمی‌شدیم که از فاز جدیدی بهره‌برداری کنیم.

مشکین فام با بیان این‎که تا پایان سال 96، توسعه همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 به پایان می‌رسد، افزود: تاکنون 10 پالایشگاه در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و قرار است که سه پالایشگاه دیگر نیز ساخته شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: از 415 چاه تعیین شده تاکنون 258 چاه و از 40 سکو نیز 25 سکو در پارس جنوبی راه‌اندازی شده ضمن آن‎که تاکنون ٢ هزار و ٤٠٠ کیلومتر خط لوله دریایی اجرا شده است.

انتقال فناوری ساخت سکوهای افت فشار از طریق توتال به ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره افت فشار مخزن پارس جنوبی، گفت: اکنون یک شرکت فرانسوی به عنوان مشاور بین‌المللی در حال بررسی افت فشار چاه‌های پارس جنوبی است که بر اساس نتایج به دست آمده، نسبت به طراحی و ساخت سکوهای افت فشار اقدام خواهد شد.

وی اعلام کرد: در صورت ارائه نتایج به دست آمده نسل جدیدی از سکوهای گازی به منظور جلوگیری از افت فشار طبیعی مخزن در پارس جنوبی نصب می‌شود.

مشکین فام افزود: در قراردادی که با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا می‌شود، ساخت سکوهایی برای مقابله با افت فشار پیش‌بینی شده است.

وی به انتقال تجربه ساخت سکوهای جلوگیری از افت فشار از طریق توتال به کشور اشاره کرد و ادامه داد: قرار است از مدلی که توتال برای مقابله با افت فشار در فاز 11 استفاده می‌کند، الگوبرداری شود و از آن در توسعه دیگر فازها بهره بگیریم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بازدید نمایندگان توتال از شرکت‌های سازنده سکو در ایران خبر داد و گفت: برای آماده کردن شرکت‌های داخلی برای ساخت سکوهای جلوگیری از افت فشار که تاکنون تجربه ساخت آنها در کشور وجود نداشته و حدود 20 هزار تن وزن دارند، باید زیرساخت‌های شرکت‌های ایرانی ارتقا یابد.

مشکین فام درباره پرداخت پاداش به توتال بابت مشارکت در توسعه فاز 11 گفت: میزان پاداش به اجرای تعهدات و افزایش و نگاهداشت تولید بستگی دارد، بر این اساس در صورت کاهش تولید، پاداش این شرکت نیز کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: پاداش توتال برای فعالیت در این میدان، برای دوره 20 ساله در نظر گرفته شده است و متناسب با افزایش و یا کاهش تولید پرداخت می‌شود.

پیشرفت ٨٠ درصدی پیش نویس قرارداد فاز ١١ پارس جنوبی

مشکین فام با بیان این که افت فشار گاز در فاز ١١ پارس جنوبی از همان ابتدا ملموس بود و براین اساس در قرارداد توسعه این فاز مسئله ساخت سکوی تقویت فشار گاز گنجانده شده است، ادامه داد: قرار شده است ساخت این سکو الگویی برای سایر فازهای دیگر پارس جنوبی باشد؛ با این حال شرکت نفت و گاز پارس به موازات مطالعات توتال در این بحث، این موضوع به صورت مستقل با همکاری مشاور بین‌المللی فرانسوی پیگیری می‌کند.

وی افزود: برای ساخت سکوهای تقویت فشار تا حد ممکن از ظرفیت ساخت داخل بهره خواهیم برد؛ ضمن این که پیمانکاران داخلی نیز باید در این بخش توان خود را ارتقا دهند.

وی افزود: انتظار داریم سکوهای تقویت فشار گاز تا چهار سال آینده نصب در فاز ١١ پارس جنوبی نصب شوند.

مشکین فام با اشاره به نداشتن تجربه ایران در ساخت سکوهای تقویت فشار تاکید کرد: فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار باید به‎طور حتم به ایران منتقل شود که بر این اساس توتال بازدیدی از یاردهای ایران در بوشهر، بندرعباس و خرمشهر داشته است تا نحوه آماده شدن این یاردها را برای ساخت این سکوها بررسی کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به امضای موافقت‎نامه اصولی برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی میان کنسرسیوم توتال، سی‎ان‎پی‎سی و شرکت پتروپارس در ١٨ آبان ماه امسال، گفت: هم‌اکنون ٨٠ درصد پیش نویس قرارداد به پایان رسیده است و هم‌اکنون در حال انجام کارهای مربوط به ضمائم قرارداد هستیم.

مشکین فام با تاکید بر این که پیش نویس قرارداد فاز ١١ پارس جنوبی براساس منافع ملی تهیه می‌شود، ادامه داد: پیش نویس قرارداد نخستین باری است که از سوی ایران تهیه شده است و به پیمانکار تحویل می‌شود که آنها هم می‌توانند دیدگا‎ه‎های خود را به ما اعلام کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، پیش از این و در قراردادهای بیع متقابل پیمانکاران پیش نویس قرارداد را آماده می‎کردند و به کارفرما تحویل می‌دادند که این بار در مدل جدید قراردادهای نفتی، کارفرما پیش نویس را آماده کرده و به پیمانکار تحویل می‌دهد.

وی درباره ظرفیت برداشت گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی، قطری‎ها ظرفیت ٢١ میلیارد فوت مکعبی برای برداشت گاز از این میدان مشترک دارند.

مشکین فام با اشاره به محدودیت‌های قطر در برداشت گاز از این میدان افزود: صادرات گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی به ال‎ان‎جی محدود می‌شود؛ این در حالی است که ایران گاز برداشت شده از این میدان را به مصارف داخلی می‌رساند.

وی افزود: برداشت گاز قطر از میدان پارس جنوبی به بازار ال‌ان‌جی بستگی دارد؛ با این حال این کشور روزانه به طور میانگین ٦٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت دارد که ایران سال آینده به ظرفیت تولید ٦٠٠ میلیون مترمکعبی از میدان گازی پارس جنوبی خواهد رسید.

پرداخت200 میلیون دلار به صدرا

مشکین فام درباره پرداخت مبلغ اضافی به شرکت‌های پیمانکار پارس جنوبی نیز گفت: با توجه به شرایط مساعد بین‌المللی، تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای توسعه فازهای پارس جنوبی را از خارج کشور تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: به برخی شرکت‌ها مانند صدرا، مبلغ اضافی پرداخت کرده‌ایم تا به خرید تجهیزات لازم اقدام کنند.



این مطلب مفید بود ؟
2 1