مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

با مشاوره با کارشناسان ما قبل از خرید از اصالت کالا و انتخاب بهترین روانکار اطمینان حاصل کنید.
حمل و نصب رایگان

تحویل کالا در تمام ایران

تحویل سفارشات در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از ایران.
ضمانت محصولات

ضمانت محصولات

کلیه کالاها با ضمانت سلامت و بازگشت پول در صورت وجود مشکل فنی در کالا به فروش می رسند.

واردات مستقیم

واردات انواع روغن و گریس صنعتی

واردات مستقیم انواع روغن و گریس صنعتی

آزمایش و بازرسی

آزمایش محصولات، کنترل و بازرسی

10000 متر فضای سرپوشیده جهت انبارداری مدرن

کیفیت و گارانتی

ضمانت بازگشت پول

ضمانت بازگشت پول در صورت عدم کیفیت محصول


اخبار نفت، گاز، روغن و روانکاری

میدان مشترک فروزان برای میزبانی از سکوهای جدید آماده می‎شود

میدان مشترک فروزان برای میزبانی از سکوهای جدید آماده می‎شود

به گزارش بخش خبری آروشا به نقل از خبرگزاری شانا، 13 اردیبهشت ماه عملیات بارگیری پایه سکوی مسکونی جدید میدان فروزان (Fyb) طی مراسمی در یارد شرکت نفت سازه قشم آغاز شد و کمی آن‌طرف‎تر، مدیرانی از نفت، منطقه آزاد قشم و شرکت‎های خصوصی فعال در ساخت سازه‎های میدان فروزان، از جکت و تاپ‎ساید سکوی F18 این میدان که تکمیل شده و آماده بارگیری است، بازدید کردند.
شرکت روغن صنعت آروشا فروش و پخش محصولات مرتبط با شرکت توتال در سراسر ایران

به گزارش شانا، طبق اعلام دست‎اندرکاران طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران، سکوی مسکونی Fyb و سکوی سرچاهی F18 در نیمه نخست امسال در میدان مشترک فروزان نصب و راه‎اندازی می‎شوند. جزئیات بیشتری از این فرآیند را در حاشیه مراسم در گفت‎وگو با عبدالحمید اسفندیارپور، معاون مدیرعامل و مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران جویا شدیم که متن آن به شرح زیر است:

آقای مهندس؛ درباره ترتیب بارگیری، نصب و راه‎اندازی این سازه‎ها توضیح دهید.

همانطور که شاهد بودید، عملیات بارگیری جکت سکوی مسکونی جدید میدان فروزان (Fyb) روز چهارشنبه (13 اردیبهشت) آغاز شد. این جکت ظرف یک‎ماه و نیم تا 2 ماه آینده در محل خود در کنار سکوی بهره‎برداری Fz فروزان نصب و پایه‎کوبی می‎شود. جکت و سپس تاپ‎ساید سکوی F18 هم که تکمیل و آماده است، پس از استقرار نسبی جکت Fyb، به ترتیب بارگیری و نصب می‎شوند. چون عملیات بارگیری و نصب سازه‎ها همزمان نیست و با فاصله انجام می‎شود، پیش‎بینی می‎کنیم حداکثر تا پایان مردادماه امسال، هر سه سازه در موقعیت خود نصب شوند.

تاپ‎ساید سکوی Fyb از کجا بارگیری می‎شود؟

تاپ‎ساید Fyb ساخته و تکمیل شده و هم اکنون در بوشهر است. پس از نصب جکت و ظرف 2 ماه آینده، این عرشه مسکونی هم به سمت فروزان آغاز به حرکت می‎کند. اهمیت این سکوی مسکونی، نه تنها از این حیث است که مشکل جا و سکونت کارکنان فروزان حل می‎شود، بلکه اتاق کنترل نیز که در سکوی مسکونی قرار دارد و بسیار حائز اهمیت است، به روز خواهد شد.

با توجه به نصب سکوی F18 ظرف چند ماه آینده، پس می‎توانیم امسال منتظر افزایش تولید میدان فروزان باشیم؟

بله. با نصب سکو و آغاز به‎کار دکل حفاری، افزایش تولید در میدان فروزان امسال آغاز و به تدریج با تکمیل حفاری چاه‎ها به 12 هزار بشکه در روز می رسد.

آقای بورد درباره اخذ مجوز حدود 2 میلیارد دلار سرمایه برای طرح‎های شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از ظرفیت‎های ماده 12 صحبت کردند. آیا در بسته‎های کاری مرتبط با این طرح، فروزان هم دیده شده است؟

بله. پس از نصب سکوی Fyb و F18، سکوی F19 ساخته و نصب خواهد شد که تامین آن در همین بسته‎های کاری دیده شده است. این نکته را هم بگویم که F18 و F19، هر دو سکوهای اقماری سکوی بهره برداری Fx فروزان به شمار می‎روند.

آماده سازی سکوی F18 با چه میزان اعتباری انجام شد؟

برای ساخت این سکو مشتمل بر جکت و تاپ‎ساید و با احتساب کابل‎ها و خطوط لوله و ... حدود 43 میلیون یورو اعتبار درنظر گرفته شده است. وزن پایه سکو با در نظر گرفتن شمع‎ها و سایر قسمت‎ها حدود 2 هزار تن و وزن عرشه آن، هزار و 85 تن است که با همکاری شرکت IGC و شرکت پارس فراگام در یارد این شرکت‎ها در قشم ساخته شد.

اگر فروزان میدان فراساحلی غیرمشترک بود، صرف این میزان اعتبارات برای تولید روزانه 12 هزار بشکه توجیه اقتصادی کافی داشت؟

بله. بدون شک توجیه اقتصادی داشت. مطالعات همکاران برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری نشان می دهد با احتساب تنها 50 درصد درآمدهای میدان، کل اعتبار صرف شده حداکثر ظرف سه سال بازمی گردد. البته بستگی دارد از کدام دریچه به قضیه نگاه کنیم. اگر با در نظر گرفتن سهم 14.5 درصدی نفت به این هزینه‎کردها نگاه کنیم، بسیاری از طرح‎های دریایی به سختی توجیه اقتصادی پیدا می کنند؛ اما اگر از بُعد ملی نگاه کنیم، حتما صرفه اقتصادی دارد.

توسعه فروزان بسیار زمانبر شد. اگر بخواهید از مهم‎ترین چالش‎های این طرح نام ببرید، به چه مواردی اشاره می‎کنید؟

همانطور که می‎دانید توسعه فروزان به شکل بیع متقابل واگذار شده بود که شرکت پیمانکار ایرانی طرح به دلیل مشکلاتی که داشت از پروژه کنار کشید و طرح از حالت بیع متقابل خارج و بخش‎های مختلف آن از سوی پیمانکاران داخلی گوناگون پیگیری شد. خب تحریم هم به مشکلات شرکت‎های داخلی افزود و مجموعه این عوامل، فرایند توسعه را کند کرد. اما به هر حال ما موظفیم زمینه را برای پیشرفت شرکت‎های ایرانی فراهم کنیم؛ مانند پدر و مادری که باید برای راه رفتن نوزادش، زمین خوردن‎هایش را تحمل کند تا سرانجام فرزند راه رفتن را بیاموزد.

فکر می‎کنید در میدان‎های مشترک هم باید از همین زاویه نگاه کرد؟

خب میادین مشترک تمهیدات خاص خود را می‎طلبد.

وضع کنونی تولید ایران در فروزان در مقایسه با مرجان در عربستان چگونه است؟

بر اساس خط مرزی دریایی بین ایران و عربستان، بخش اعظم میدان در سمت عربستان است که با نام میدان مرجان شناخته می‎شود. ایران به نسبت سهم خود، به هیچ عنوان از عربستان عقب نیست اما طبیعی است که باید همچنان با جدیت توسعه فروزان را دنبال کنیم؛ اقدامی که هم اکنون نیز در حال انجام است.

 

 هانیه موحد



این مطلب مفید بود ؟
9 1